Standardy pro základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

    Z programového prohlášení vlády vyplývá zavedení pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání. Na podzim 2010 proto vyzval pan  ministr Josef Dobeš veřejnost k široké diskusi o vzdělávacích standardech pro české základní vzdělávání.  

    Vývoj standardů a jejich pilotování je dlouhodobá záležitost. Záměrem standardů je napomoci učitelům, školám, rodičům i žákům při naplňování vzdělávacích cílů a stát se oporou pro hodnocení žáků. Standardy se stanou důležitým podkladem pro tvorbu další vzdělávací koncepce státu.

    Standardy budou využity pro přípravu testů ke zjišťování výsledků žáků v 5. a 9. ročníku. V rámci individuálních projektů národních v OP VK Česká školní inspekce předkládá projekt „Národní systém pro inspekční hodnocení vzdělávací soustavy (NIQES)“, v němž je plánována aktivita na testování žáků 5. a 9. tříd základních škol. Pro ověřování zejména dovednostních a postojových výstupů lze použít jiné formy zjišťování výsledků. Zjištěná data nebudou sloužit k sestavování přehledu úspěšnosti škol, ale budou sloužit především jako zpětná vazba pro školu.

    V první fázi tvorby standardů předkládáme pouze standardy pro vzdělávací oblasti, které považujeme za prioritní pro základní vzdělávání (jak to doporučuje i zpráva McKinsey & Company) – matematickou, čtenářskou a jazykovou. V případě cizího jazyka je anglický jazyk předkládán jako vzor možného zpracování standardů pro cizí jazyk. Standardy jsou vytvořeny pro  minimální úroveň, do budoucna se počítá s vytvořením  standardů  pro další vzdělávací oblasti a také s vytvořením standardů pro více úrovní.

    Na tvorbě  standardů  se podíleli především učitelé z praxe ve spolupráci s odborníky z vysokých škol a dalších odborných pracovišť. Vzhledem k potřebě informovat odbornou, učitelskou a rodičovskou veřejnost se průběžně konaly konference, semináře a byly vydávány tiskové zprávy MŠMT. Rovněž v pedagogickém, odborném a denním tisku (Učitelské noviny, Česká škola, Moderní škola, Řízení školy a Učitelské listy) se objevila řada článků a rozhovorů, které podávaly informace o důvodu, tvorbě a obsahu Standardů. Materiály prošly dvojí veřejnou diskusí (obecnou diskusí a diskusí k indikátorům) a recenzním řízením.